Tuesday 1 December 2015

Anjel na siedmom schodíku



Advent, deň 3.



Keďže pondelky  sú dni, kedy budem písať o hudbe, utorky budú dni, kedy budem písat o knihach knihach, básniach alebo slovách.

Pamätám si to, akoby to bolo včera.
V novinách som videla reklamu na knihu s názvom o anjeloch  a hneď som vedela, ze túto knihu chcem čítať.

Knihu som si objednala , prečítala a od vtedy patrí k mojich absolútnym faovoritom.  
Myslím si, že to bola kombinácia názvu s obalom knihy, čo ma zaujalo.
Na obale knihy bol malý chlapec, a kniha sa po švédsky  volala: " Anjel na siedmom schodíku".
Po anglicky sa kniha volá " Angela ´s Ashes".

Čítala  som ju nie raz, ale asi tri krát a ani to neviem poriadne nazvať, ale každý raz keď som  knihu cítala, vždy vo mne zanechala niečo nové, pekné alebo zlé, ale v každom prípade, vždy sa dotkla mojej duše. Veľa som rozmýšľala o tom , čo sa v knihe odohráva  a jednoducho, nedá sa túto knihu čítať  a nebyť ovplyvnený .



Frank McCourt piše: 
"Ked sa pozerám dozadu na moje detstvo, som vždy prekvapený, čo všetko som prežil , a že som  zostal nažive. Samozrejme, že to bolo nešťastné detstvo, o šťastné detstva sa nikto nestará. Horšie ako nešťastné detstvo, je nešťastné detsvo prežité Írsku a ešte horšia kombinácia je nešťastné detstvo dieťaťa z katolíckej Írskej rodiny'"





.

Táto kniha bola Frank McCourt debut.  Kniha je je zalozená na autobiografickom základe jeho detstva v Írsku. 
Narodil sa v roku 1930 , jeho rodičia boli Íri, žijúci v New Yourku , kde aj on prežil svoje prvé 4 roky detstva.
Jeho rodina sa vrátila do Írska, do mesta Limerick.
Frank vyrastal v neuveriteľnej chudobe, ale on o tom piše s humorom a tak zaujímavo, že čitateľ musí oceniť  schopnosť prežitia tohto malého hrdinu , ktorý sa napriek všetkému vedel tešiť z lepších momentov v živote.
Za svoje dielo. Angela's Ashes, Frank McCourte bol ocenený Pulitzerovou cenou, cenou National Book Critics Award och American bookseller's top prize.

Kniha bola tiež sfilmovaná.

http://www.csfd.cz/film/7110-andelin-popel/prehled/


.

Dalsie kihny napisane Frankom McCourt:
'Tis (1999),
Teacher Man (2005) 

Dovidenia,
Angelzuz